گیاهی ترین AnzanDigital فروشگاه

استان گیلان

۱-ضمن معرفی خود ، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی و… بفرمائید.3.gif

اینجانب حسین توکلی جنتی متولد ۱۳۵۵ در شهرستان رشت و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه گیلان هستم. در سال ۱۳۸۲ در بدو ورود در بنیاد جانبازان استان گیلان در حوزه ماشینی مشغول به خدمت بودم. سپس در امور اداری مشغول به کار شدم وپس از ادغام سه نهاد ایثارگری در سال ۱۳۸۴ بعنوان کارشناس امور اداری بنیاد استان انتخاب و درسال ۱۳۸۵ بعنوان کارشناس برنامه و بودجه ، پس از آن در سال ۱۳۸۷ بعنوان کارشناس آموزش عمومی و از سال ۱۳۹۰ در بخش نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر شروع به کار نمودم و در حال حاضر هم کارشناس مسئول دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر استان هستم.

۲-لطفا درابتدا توضیحی درخصوص وضعیت حوزه دانش پژوهان و تشکل های آن استان بیان فرمائید (تعداد جامعه آماری و …)

استان گیلان در حال حاضر دارای تعداد ۲۵۵ نخبه وسرآمد شاهد و ایثارگر است که به لحاظ آماری استان پنجم کشور است که از این تعداد ۱۵۹ نفر مرد و ۹۶ نفر زن هستند . تعداد تشکل های ایثارگری استان هم ۷ تشکل بوده که با این مرکز همکاری خوبی دارند .

طبق این آمار براساس نسبت ایثارگری تعداد فرزندان شهید ۷۲ نفر، جانباز ۵۰ نفر ، آزاده ۱۰ نفر ، فرزند جانباز ۸۵ نفر، فرزند آزاده ۱۸ نفر و همسران خانواده های شاهد و ایثارگر ۲۰ نفر می باشد. اما بر اساس مدرک تحصیلی تعداد افراد پی اچ دی ۸۴ نفر، تخصص پزشکی ۲۴ نفر، بورد تخصصی و فوق تخصصی ۵ نفر ، دکتری حرفه ای ۱۲ نفر، کارشناسی ارشد ۷۴ نفر و کارشناسی و پایین تر ۵۶ نفر می باشد.

تاکنون هزار و ۱۱۷ دستاورد در شاخص های عضویتی ثبت شده است که شامل: ۶ عضو جدید در بخش دانشجویان نمونه، ۱۳۶ تالیف و ترجمه ،۱۷ ابداع و اختراع، ۱۱ نفر برتر فارغ التحصیل دانشگاه، ۱۷ طرح تحقیقاتی معتبر، ۳۹۹ مقاله علمی ارائه شده در کنفرانس های ملی و بین المللی،۳۱۳ مقاله معتبر بین المللی آی. اس. آی ، جی سی آر و آی اس سی،۲ پایان نامه برتر،۴۹ حضور موفق در نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی و آثار بدیع هنری، ۴ مدرس برتر حوزه علمیه،۱۸ نفر هیات علمی دانشگاه، ۸۴  اخذ پی اچ دی، ۲۴ نفر اخذ تخصص پزشکی ،۵ نفر اخذ بورد تخصصی و فوق تخصص،۱۴ نفر برتر در مسابقات قرآنی ملی و بین‌المللی و ۱۸ نفر پیشتاز تحصیلی می باشند.

۳-تاثیر حوزه دانش پژوهان و تشکل ها دراستان را چگونه ارزیابی می کنید.

اعتقاد داریم که این مرکز باید تبدیل به اتاق فکر بنیاد شود و تلاش های زیادی برای تحقق این امر صورت گرفته است از جمله این اقدامات انتخاب مشاوران جوان مدیرکل استان از بین نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و ارائه طرح های اثر گذار این عزیزان در حوزه های متفاوت بنیاد استان است. برنامه ریزی های صورت پذیرفته توسط اعضای شورای هماهنگی امور نخبگان در ارائه ایده به بنیاد استان نیز از ظرفیت های مرکز دانش پژوهان استان خبر می دهد .

همکاری دانش پژوهان استان در برنامه های مشترک با بنیاد ملی نخبگان استان نیز از تلاش هاس صورت گرفته در نزدیکتر کردن جامعه ایثارگری فرهیخته بنیاد به متولی اصلی خدمات دهی به نخبگان بوده است.

راه‌اندازی بانک ایده و دریافت راهکار اجرایی از نخبگان نیز از دیگر اقدامات تاثیر گذار این حوزه در استان بوده است . ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از ظرفیت های نخبگانی استان نیز از دیگر برنامه های این مرکز است که پس از ارائه طرح توسط نخبگان و سرآمدان در کارگروه استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مطرح خواهد شد .

تشکل های ایثارگری نیز مانند بازوان توانمند می توانند کمک حال بنیاد باشند روحیه مطالبه گری تشکل ها از مسئولان می تواند به جامعه ایثارگری کمک شایانی بنماید چرا که تجربه نشان داده مسئولان نسبت به این مطالبه ها حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند با همسویی تشکل ها با اهداف و نیاز های بنیاد می توانیم به سمت این اهداف حرکت کنیم . اقدامات تشکل ها در عرصۀ فرهنگ‌سازی می تواند منجر به  تغییر نگرش و رفتار بدنۀ عمومی جامعه گردد از جمله اقدامات اجرایی تشکل های ایثارگری استان می توان به برگزاری یادواره ها ، اجرای طرح نائب الزیاره شهدا در راهپیمایی اربعین سالجاری ، اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی و … در سطح استان اشاره نمود.

۴-کارکنان حوزه دانش پژوهان و تشکل ها بایستی چه خصوصیاتی داشته باشند و چه آموزشهایی را ببینند.

کارکنان این مرکز بایستی افرادی خوش خلق و آراسته بوده و درک ارتباطی بالایی داشته باشند. مهارت علمی بسیار مهم است یعنی دارای تحصیلات علمی با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و به بالا باشند و از ساختارهای علمی دانشگاهی اعم از چگونگی تهیه و تنظیم و ارائه مقالات علمی ، چگونگی ثبت اختراعات و مراحل ثبت و …اطلاعات کافی داشته باشند. البته در کنار اینها تجربه هم بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اهداف دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر آموزش های شغلی بسیار تاثیرگذار است از جمله دوره آموزشی ” طرح مدیریت فردا مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ” . نظر اینجانب بر این است که آموزش های تخصصی برای کارکنان این مرکز بسیار کم برگزار شده که از این حیث نیاز به توجه بیشتری دارد .

۵-چه اقداماتی برای بخش نخبگان ، پیشتازان و سرآمدان انجام شده است؟

اهدای کمک های حمایتی به دستاوردهای ارائه شده جامعه نخبگان و سرآمدان بر اساس شاخص های ۱۸ گانه که پس از تعیین امتیاز عملکرد دستاورد از سوی شورای هماهنگی امور نخبگان و سرآمدان مصوب می گردد . تقبل هزینه های اعزام به فرصت های مطالعاتی است و ثبت اختراع برای اختراعاتی که مشابه داخلی ندارد حمایت مالی از  ایده هایی که قابلیت تجاری سازی دارند. برگزاری همایش ” نام آوران ایثار و شهادت ” برای اولین بار در استان و انتخاب برترین نخبگان استان و تجلیل از آنان در حضور سایر اعضاء جامعه نخبگان بمنظور الگوسازی آنان که موجب رشد و ایجاد انگیزه برای سایر اعضاء نیز می گردد . برگزاری دوره های آموزشی برای نخبگان با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با عنوان ” طرح مدیریت فردا ” و سنجش توان مدیریتی این عزیزان و آماده سازی آنان جهت ورود به عرصه مدیریتی کشور .

 

۶-فعالیتها و اقدامات انجام شده درحوزه دانش پژوهان و تشکل های استان در سال ۹۵ را تشریح کنید.

مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه دانش پژوهان استان عبارتند از :

  • برگزاری همایش ” نام آوران ایثار و شهادت ” و انتخاب ۲۲ نفر از برترین نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در سال ۱۳۹۵ بر اساس شاخص های عملکردی مرکز دانش پژوهان و امتیاز عملکرد و تجلیل از آنان با حضور سایر اعضاء.
  • مشارکت در برگزاری کارگاه آموزشی ” چگونگی تشکیل و مزایای شرکت های دانش بنیان ” با بنیاد نخبگان استان گیلان .
  • برگزاری نشست مشترک با عنوان ” نشست هم اندیشی نقش نخبگان در اقتصاد مقاومتی ” در راستای شعار سال با بنیاد نخبگان استان گیلان .
  • اجرای طرح دوست علمی ” در راستای ارتقاء سطح فرهنگی و علمی دانش آموزان شاهد و ایثارگر که برای دانش آموزان دختر سال دوم دوره دوم متوسطه در رشته بیوتکنولوژی برگزار گردید با همکاری بنیاد نخبگان استان گیلان.
  • مشارکت در برگزاری نشست ” هم اندیشی نخبگان و مستعدان با دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی کشور ” بمنظور آشنایی جامعه نخبگان و سرآمدان با ظرفیت های دریایی استان و کشور با بنیاد نخبگان استان گیلان.
  • معرفی مخترعین استان جهت حضور در جشنواره ” رویش ” جهت بررسی سطح اختراعات خود و استفاده از مزایای در نظرگرفته شده در بنیاد نخبگان استان گیلان.
  • اطلاع رسانی دومین جشنواره دانش آموزی ، دانشجویی و خانوادگی با عنوان ” دریا مسیر پیشرفت ” جهت شرکت نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در جشنواره مذکور.
  • دیدار از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در قالب طرح سپاس در راستای تکریم و الگوسازی نخبگان شاهد و ایثارگر .
  • تشکیل تیم رباتیک ” مرکز دانش پژوهان ” وحضور در مسابقات منطقه ای و کشوری مانند (میرزا کاپ-روبو نیو Robo New و آستارا کاپ ) و کسب مقام اول در مسابقات روبو نیو کسب مقام برترین تیم فنی در لیگ مسیریاب ساده در مسابقات آستارا کاپ و کسب مقام سوم در مسابقات میرزا کاپ بمناسبت ۲۲ اسفند روز شهداء .
  • دبیری جشنواره ” نامه ای به یک شهید ” توسط مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر استان و انتخاب به عنوان استان برتر در جشنواره مذکور با دریافت بیش از ۵۰۰۰ نامه از دانش آموزان سراسر استان .
  • حمایت از دستاوردهای ارائه شده جامعه نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر .

و مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه تشکل های استان عبارتند از :

  • برگزاری نشست صمیمی مدیرکل بنیاد شهید با اعضای تشکل پیام آوران ایثار در راستای اجرای برنامه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت .
  • برگزاری انتخابات هیئت مدیره تشکل ” خانه نور ایرانیان بصیر ” با حضور اعضای تشکل، نماینده مرکزی تشکل و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان .
  • حضور تشکل های منتخب استان ( تشکل فرزندان فرهیخته شاهد و ایثارگر هئیت مذهبی لنگرود-کانون فرهنگی و هنری الزهراء گلشهر صومعه سرا ) در اولین همایش سراسری تشکل های شاهد و ایثارگر کشور .
  • برگزاری نشست صمیمی با تشکل ” فرزندان فرهیخته شاهد و ایثارگر ” استان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی در استان .
  • اجرای برنامه های فرهنگی توسط تشکل ” هئیت مذهبی شاهد و ایثار لنگرود ” در سطح شهرستان از جمله (برگزاری مراسم زیارت عاشورا- برگزاری مراسم عزاداری در طول سال – نشست های سیاسی در راستای بصیرت افزایی- جلسات مولودی خوانی- برگزاری کلاس های قرآن و احکام )

۷-فکر می کنید حوزه دانش پژوهان و تشکل های شاهد استان چقدر در تحقق اهداف موفق بوده است؟

این حوزه بر اساس سیاست های تعیین شده مرکز و دستورالعمل تخصصی تعیین شده گام برمی دارد که در این راستا مبالغ تخصصی درنظر گرفته برای استان بسیار حائز اهمیت است و در موفقیت استان ها نقش اساسی دارد. بیشتر این مبالغ صرف هزینه های حمایت از دستاوردهای جامعه نخبگان و سرآمدان استان می گردد.

از طرفی طبق تفاهم نامه منعقده با بنیاد نخبگان استان توانستیم از ظرفیت های موجود در بنیاد نخبگان به نفع جامعه نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر بهره ببریم که از جمله اقدامات مشترک می توان به برگزاری اردوهای علمی برای جامعه نخبگان استان ، اجرای طرح دوست علمی برای ارتقاء سطح علمی دانش آموزان ، معرفی نخبگان و سرآمدان استان بنیاد نخبگان استان جهت درج در بانک سرآمدان آن بنیاد و استفاده از توان علمی و عملی آنان در برنامه های اجرایی دو بنیاد نام برد. اجرای برنامه های اختصاصی استان در زمینه الگوسازی و معرفی برترین های شاهد و ایثارگر در قالب طرح ” نام آوران ایثار و شهادت ” که برای اولین بار در اسفند ماه برگزار گردید و برگزاری نمایشگاه از دستاوردهای نخبگان ادبی و هنری از دیگر برنامه های استان بوده که قصد داریم این تجارب موفق را در سالجاری نیز تکرار نماییم البته قابل بذکر است که برخی از طرح های ارائه شده نخبگان هنری نیز در دستور کار شورای هماهنگی امور نخبگان قرار گرفته که در صورت تائید برای اولین بار در استان اجرا خواهیم نمود . در حوزه تشکل های شاهد و ایثارگر نیز تاکنون دو نشست در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شده و طرح نائب الزیاره شهداء توسط تشکل فرزندان فرهیخته شاهد و ایثارگر با همکاری و مشارکت سایر تشکل های استان بمناسبت اربعین حسینی در در حال برگزاری است .

۸-چه نوع خدماتی به جامعه هدف ارائه می شود و مبنای این خدمات دهی چیست ؟

خدمات قابل ارائه به دو بخش خدمات حمایتی و خدمات ویژه (تخصصی) تقسیم بندی می شود:

 در بخش خدمات حمایتی ، نخبگان و سرآمدان نسبت به ارائه هر یک از دستاوردها و افتخارات تعیین شده در شاخص های عملکردی ۱۶ گانه که شامل:( نفرات اول تا سوم المپیادهای علمی معتبر داخلی و خارجی، رتبه های برتر آزمون سراسری دوره کارشناسی ارشد و دکتری، مخترعان و مکتشفان و صاحبان ایده و طرح های تحقیقاتی ثبت شده ، نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآنی و ورزشی در سطح ملی و بین المللی، مولفان و مترجمان کتاب های تخصصی، ارائه دهندگان مقالات علمی در کنفرانس ها ، شرکت کنندگان کنگره‌های ملی و بین المللی و انتشارات جهانی و نمایشگاه های بین المللی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا و استادان نمونه و ممتاز کشوری، مدرسان و محققان برجسته حوزه های علمیه، دانشجویان نمونه مقاطع کارشناسی و بالاتر و نفرات برتر حوزه های علمیه سطح یک و بالاتر، پایان نامه های برتر دانشجویی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و آفرینندگان برتر آثار ادبی و هنری و کارآفرینان برتر) می باشد، اقدام نموده که پس از ارائه دستاورد به مرکز توسط شورای هماهنگی امور نخبگان، امتیاز عملکرد دستاورد ارائه شده محاسبه و مبالغ حمایتی تعیین می گردد .دراین بخش مساعدت ها و پشتیبانی‌های منظور شده در راستای کمک به ارتقاء سطح علمی نخبگان و سرآمدان و ترغیب آنان نسبت به انجام فعالیت های بیشتر در نظر گرفته شده است.  

در بخش خدمات ویژه (تخصصی) بایستی اعلام کرد که این خدمات رسانی براساس اولویت دادن به فعالیتهای بنیادی ، کاربردی و یا پیشرفتی منطبق بر نیازهای کشور یا نیاز جامعه هدف و سیاست های راهبردی بنیاد پیش بینی شده که شامل ( ارتقاء کیفی اختراعات ، ابداعات و اکتشافات طرح های تحقیقاتی در فرآیند پیشرفت علمی جامعه بورس و فرصت مطالعاتی بازدیدهای علمی و همایش ها آموزش های تخصصی در ارتقاء سطح علمی فرهنگی، هنری و مدیریتی اعضاء ( مثل طرح مدیریت فردا )) می گردد . البته باید یادآور شد که اعمال خدمات تخصصی با تائید ستاد مرکزی انجام می پذیرد و برای پذیرش این حمایت ها، امتیازات عملکردی قبلی اعضاء اثرگذار خواهد بود .

۹-موفقیت های عمده بخش دانش پژوهان آن استان درسال ۹۵ چه بوده است؟

تجلیل و تکریم از نخبگان برتر شاهد و ایثارگر استان در قالب همایش یک روزه با عنوان نام آوران ایثار و شهادت که بمناسبت بزرگداشت روز شهید در اسفند سال ۹۵ برگزار گردید .

کسب رتبه ممتاز در رشته قرائت توسط نخبه قرآنی جناب آقای حسین رفیعی و عضو مرکز دانش پژوهان استان در سی و نهمین دوره‌ی مسابقات سراسری قرآن کریم که در زیبا کنار برگزار گردید، کسب عنوان استان برتر در جشنواره نامه ای به یک شهید که دبیری استانی آن توسط مرکز دانش پژوهان انجام پذیرفت با دریافت بیش از ۵۰۰۰ نامه از دانش آموزان استان و تجلیل از استان های برتر در همایش روز خبرنگار، حضور تیم رباتیک مرکز دانش پژوهان استان در مسابقات استانی و کشوری رباتیک برای اولین بار و کسب مقام فنی ترین تیم رباتیک در لیگ مسیریاب ساده در مسابقات کشوری آستارا کاپ ، کسب مقام قهرمانی جهان توسط خانم مبینا نژاد و عضو مرکز دانش پژوهان استان در مسابقات جهانی تکواندو در کشور کانادا از جمله مهمترین دستاوردها در حوزه دانش پژوهان بوده است .

۱۰-با عنایت به نامگذاری سال ۹۶ تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال » چه برنامه ها و راهکارهای اجرایی را مد نظر قرار داده اید؟

از جمله برنامه های مرکز دانش پژوهان استان که می توان در اینخصوص نام برد عبارتند از :شناسایی و حمایت از طرح های تحقیقاتی اثرگذار و اختراعات دانش بنیانی جامعه نخبگان و سرآمدان تحت پوشش که منجر به تولید محصول و اشتغال زایی گردد از جمله این اقدامات است ، نخبگانی که دارای چنین شرایطی هستند پس از شناسایی به اداره اشتغال معرفی تا در قالب طرح ” تکاک ” حمایت های لازم از آنان صورت پذیرد .

ارائه و اجرای برنامه هایی با حضور نخبگان و سرآمدان استان که موجب فرهنگ سازی در جامعه گردد . چرا که اعتقاد داریم حضور نخبگان در جامعه و جایگاه و منزلت اجتماعی که جامعه برای این قشر قائل است  باعث تبعیت از آنان شده و در نهایت منجر به اصلاح فرهنگ عمومی کشور می‌شود. لذا می توان از پتانسل این عزیزان در اصلاح الگوی مصرف ، فرهنگ مصرف کالای داخلی ، مبارزه با فرهنگ امید به خارج از کشور استفاده نمود . از دیگر برنامه هایی که مرکز دانش پژوهان همواره مد نظر خود قرار داده حمایت از دستاوردهای ارائه شده جامعه نخبگان بوده که منجربه پیشرفت و تعالی این عزیزان می گردد همین مسئله موجب شتاب رشد علمی کشور خواهد شد .

۱۱- رویکرد، برنامه ها و اقدامات تحولی انجام شده سال ۹۶ در آن استان را بیان فرمائید.

استفاده از توان و ظرفیت علمی و عملی جامعه نخبگان و سرآمدان استان در کمک به معاونت های ستادی استان انتخاب مشاوران جوان مدیرکل بنیاد از مرکز دانش پژوهان استان (اتاق فکر بنیاد ) به جهت شناسایی موانع و مشکلات موجود در بنیاد و ارائه راه حل های منطقی و قابل انجام در بنیاد استان عقد تفاهم نامه با بنیاد نخبگان استان و استفاده از ظرفیت های آن بنیاد به نفع جامعه ایثارگری – تشکیل بانک ایده نخبگان شاهد و ایثارگر با حفظ مالکیت فکری این عزیزان و استفاده از طرح های ارائه شده است.

۱۲-برنامه نظارتی شما برای تحقق اهداف و سیاست های مرکز چه بوده است؟

  • تشکیل شورای هماهنگی امور نخبگان و تشکل های شاهد و ایثارگر استان به ریاست مدیرکل محترم استان و با حضور جامعه نخبگان و سرآمدان منتخب در راستای بهبود فرآیند تصمیم سازی ، مشارکت و همکاری نخبگان در برنامه ها و ارتقاء کیفی فعالیت های مرتبط با اعضای مرکز دانش پژوهان استان
  • انتخاب مسئول مرکز دانش پژوهان در سطح شهرستان های تابعه و برگزاری کارگاه آموزشی تشریح دستورالعمل حمایتی مرکز در جهت اشرافیت آنان بر ضوابط اجرایی آن
  • شناسایی حوزه های مورد نیاز در جهت هدایت و ارتقاء کیفی فعالیت های نخبگان از جمله ارتباط با بنیاد نخبگان استان و استفاده از ظرفیت آن بنیاد به نفع جامعه ایثارگری استان (معرفی مخترعین به جشنواره رویش، برگزاری طرح دوست علمی، بازدید از شرکت های دانش بنیان ، بازدید علمی و… )
  • ارزیابی به موقع دستاوردهای ارائه شده جامعه نخبگان و سرآمدان ، تعیین امتیاز عملکرد دستاورد و ثبت کامل اطلاعات در پروفایل الکترونیکی اعضاء و اعمال حمایت های مربوطه در راستای تلاش این عزیزان و ایجاد انگیزه بمنظور ادامه روند کسب دستاورد و افتخار
  • معرفی خدمات حمایتی مرکز دانش پژوهان به واجدین شرایط ( اعم از حمایت های فعال سازی نخبگان و یا ارائه خدمات تخصصی به آنان )

۱۳-نقش نخبگان و تشکل ها را در تحقق شعار سال ۹۶ چگونه ارزیابی می کنید؟

باید بپذیریم که امروزه قدرت در جهان از آن کسانی است که قدرت علمی، نوآوری و دسترسی به امکانات و اطلاعات دارند و صف‌آرایی در نظام نوین جهانی بر حسب نیروهای علمی و تخصصی، محققان و پژوهشگران تعیین می‌گردد لذا باید با تمام وجود در حفظ نخبگان کشور کوشا باشیم .

برخی از صاحبنظران معتقدند که می توان اقتصاد مقاومتی را به معنای مقاوم سازی اقتصاد کشور قلمداد کرد لذا در این صورت جایگاه نخبگان را می توان در حوزه های مدیریتی و نشر دانش و فناوری در کشور تعریف کرد . شناسایی مشکلات و مسائل کشور و ارائه راه حل و تولید فکر توسط نخبگان کشور از دیگر اقدامات قابل اجرا در عرصه اقتصاد مقاومتی است .

تاسیس شرکت های دانش بنیان و اهتمام به کارآفرینی توسط نخبگان و همچنین مطالبه گری این عزیزان از مسئولان کشوری و حضور آنها بعنوان مبلغ اقتصاد مقاومتی به نسبت سایر اقشار جامعه در کشور می تواند بسیار تاثیرگذار باشد .

 در حوزه تشکل ها نیز بایستی وزن تشکل ها در حوزه اقتصادی بیشتر گردد که لازمه آن تقویت بخش خصوصی و کوچک سازی ساختار دولت است امروزه تقویت تشکل‌های تولیدی و اقتصادی در کشور ضروری به نظر می‌رسد نقش محوری تشکل ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، استفاده از سیستم مشارکتی و ایجاد انگیزه در تشکل‌ها، کاهش فاصله دولت و بخش خصوصی و استفاده از فکر نخبگان در حوزه اقتصاد بایستی از برنامه های کاری دولت باشد .

Powered by keepvid themefull earn money